Persatuan Mahasiswa/i Fakulti Perubatan UKM

Home » Uncategorized » Transkrip Pembentangan Wakil Pelajar

Transkrip Pembentangan Wakil Pelajar

Bengkel Mengemaskini Implementasi Kurikulum Integrasi Pertengahan

Lokasi : Palm Garden Hotel, Putrajaya

Tarikh : 14 – 15 April 2009

PEMBENTANGAN WAKIL PELAJAR

Bengkel Mengemaskini Implementasi Kurikulum Integrasi Pertengahan

PEMBENTANG : WAN NURUDDIN SHAH WAN JOHAN

(Bahagian awal tidak sempat dirakam atas masalah teknikal)

MEDICAL STUDENT LIFE

(1) We need to kejar merit to stay inside the college. Because as you can see, in  the early clinical year, the reason student didn’t come to the lecture is because of college activities. They are busy with activities such as jaksa programme and mega programme.

(2) Competency generic had been touched by Prof Nabishah yesterday.

(3) Another thing is hostel. If student want to stay inside, they have to strive to join activities so that can stay inside. Because stay inside more comfortable to study.

(4) For advance clinical year, this is where the process of filtering the uninterested and unmotivated students come. This is where uninterested student are filtered. Even in our batch there is some student which are forced by their parents to join medical faculty. This is major problems. We as PERSIAP acknowledge that.

(5) Rumah sewa at satellite hospital are not condusive.

(6) Sistem merit also problem. (same with above explanation)

ATTENDANCE

We did survey actually why student don’t come to lecture hall.

(1) To emphasize on histo lab. Student say when come to histo lab, not enough lecturer to teach and guide them during histo lab.

(2) For formative asessment, they just want to try up the question. Because it do not carry mark, so they don’t come.

(3) Enviromental factor. I think it was tices (kutu). They don’t come because of gatal-gatal.

(4) Other commitment which is college activities.

(5) Back-to-back lecture early clinical year. Heavy for them to listen. Sometime they come but they not listen.

(6) Advanced clincial year, most reason why not come to ward is attitude factor and peer factor. See friend not come, so they not come.

(7) Time management. (same with commitment in other activities)

(8) Patient factor. Not enough patient in ward. If they are patient, they simply refuse.

(9) Most lecturer teach but sometimes too busy with clinic, OT and others.

PROBLEM-BASED LEARNING (PBL)

(1) Very bad senior pass notes to students.

(2) Some lecturer also pass answer scheme to us.

(3) Fasiliator sometimes cannot provide further explanation; then they ask student to ask another doctor. Some feel disappointed because cannot get enough information during PBL session.

************************************

PEMBENTANG : SITI NUR IZNI & MOHD ZULFADLI BIN MOHD HANIB

PERSONAL AND PROFESIONAL DEVELOPMENT (PPD)

(1) To objectively assess student’s personal growth and profesional development. This is the PPD outcome. Our main concern is that PPD assessment is an abstract thing. Seperti yang kita maklum, PPD adalah merupakan pengalaman, tak semestinya apa yang kita belajar boleh dapat dalam tempoh singkat. Assessment berdasarkan continous assessment, teori dan end semester exam. So ada suatu keadaan di mana kita memerlukan ppd secara berterusan menyebabkan continous assessment penting. Ada segelintir pelajar yang tak datang ward, ada yang tidak hormati pensyarah, tetapi semasa exam boleh perform cemerlang, dapat communicate dengan baik dengan simulated patient, tapi hakikatnya student itu tidak menyerlah dalam continous asessment. Apa yang saya maksdukan ialah continous assessment adalah penting kerana kita tidak boleh assess student dengan hanya satu exam sahaja. Ada dengar ura-ura continous asessment akan dimansuhkan.

(2) Kurang guidance dalam advance clinical year. Saya bertuah ada semua supervisor untuk setiap posting yang memang ada ppd skill yang tinggi. Ada kumpulan yang ada supervisor yang sibuk dan ada komitmen lain. So mereka tidak dapat belajar ppd skill terhadap pesakit.

(3) Jika kita imbas kembali early clinical year, kami diberi kertas modul tebal untuk dibaca contohnya communication skill, stress managanent. Sesetengah kumpulan mereka dapat teaching dalam group di mana boleh apply, boleh catch apa yang disampaikan dan dapat dipraktikkan. Ada yang dapat tetapi kena baca sendiri. Ada yg meninggalkan dan terus tidak baca. Dan ada yang tak pasti outcome yang mereka dapat. So kami cadangkan jadikannya kuliah.

(4) Macam-macam assessment, role play utk communication, referral letter dan lain2, tapi ada pelajar menyerlah, ada yang rasa dah buat bagus tapi at the end dapat B atau C; ada juga yang rasa dah buat bagus tapi gagal exam pula. Kami minta jasa baik pensyarah untuk beri feedback selepas exam apa yang perlu kami buat dan apa yang kami tak patut buat.

(5) Need more mentoring. Contohnya macam saya gagal ppd, kami diajar macam mana buat referral letter, discharge summary yang mana boleh keluar exam.

(6) Kami cadangkan ppd modul ada reference book yang disarankan. Rakan saya yang ulang ppd tahun lepas dapat buku medical ethics. Memang bagus dan berguna. Memang penting lepas saya tengok. Saya cadangkan dijadikan buku rujukan untuk modul ppd.

CLINICAL SKILL LEARNING (CSL)

(1) Kita ada simulated patient. Memang bagus sebab beri kerjasama. Kadang-kadang mereka bercerita semua detail terus. Patient bercerita tanpa henti. Pelajar terus tak berfikir apa soalan yang perlu ditanya, differential diagnosis kerana terlalu fokus kepada cerita patient tersebut.

(2) Apa yang saya dapati, berdasarkan pengalaman, CSL diadakan once every two weeks. Kadang-kadang jika pensyarah sibuk, boleh jadi once a month. Kami dapati apabila kelas itu berlangsung, kami memang dapat belajar semua history taking dan physical examination. Tapi after 2 minggu datang kembali, salah kami juga tak praktik, dan kadang-kadang ada komitmen terhadap subjek lain. Terus hilang. Dan masa exam, belajar semula just untuk sit exam. Bukan untuk prepare for advance clinical year.

(3) Kami cadangkan modification of csl. Ada tambahan 2 weeks of basic clinical dan maintain csl. Mungkin sama dengan klinik asas dulu yang saya difahamkan selama 4 minggu termasuk semua posting utk 3rd year. Memandangkan student lebih exam-oriented, bila masuk 3rd year, memang kurang enak didengar, kami pergi kosong sahaja. Tidak tahu apa yang dipelajari masa 1st dan 2nd year. Salah kami juga tidak praktis. So cadangan buat 2 minggu klinik asas sebelum mula posting tahun 3.

(4) Selain itu, selama kami di early clinical year, kami patut expose kepada real patient. Kami semua lebih bersemangat semasa tahun-tahun teori. Tidak bererti kami hanya menghafal nota-nota sahaja. Jika ada real patient, kami nampak significant apa yang telah dipelajari. Lebih bersemangat.

************************************

PEMBENTANG : LOW JOE AN

PAEDIATRIK

(1) We think should give compliment to workshop, tutorial, seminar because very beneficial. We prepare the case and present. The lecturer also provide feedback and correct anything wrong. Learning process good enough.

(2) We can not deny problem with history taking and physical examination which had been stressed up by Prof Bilkis yesterday. We should do something with that. In HKL, we will be exposed to general cases and surgical cases. However less exposure to respi and cvs cases. If lucky enough, can find surgical cvs cases in our KK. For those that had no chance to be exposed to these cases in ward, what we can learn is only through seminar. From there we can learn. We suggest, I’m not asking to let us to go to kk1 and kk2, because that were owned by UPM. Somehow i really don’t know how to expose ourself to cvs and respi cases, maybe during final year can expose to other hospital. Maybe our student can do something to improve history taking and physical examination.

ORTHOPEDIK

(1) Ortho had not much problem. Lecturer are friendly and kind enough.

(2) However, less exposure to other ortho field. Example myself in spine. Totally 8 weeks in spine cases. I try to deal with friend for rotation to go to other clinic but somehow lecturer prefer their own students. So no chance to expose to other field. Have to learn ourself and clerk cases in ward. Do not have much personal teaching from other field. Prof Sharaf say will do rotation next session.

(3) Doctor in ortho very busy. Somehow try their best to give their teaching.

(4) That very good teaching during ward round, but we think that we still really need more bedside teaching which is more personal, supervisor can guide us, watch over what we do and correct us immediately. We can learn the correct way.

(5) I know final year has no ortho posting. Please try to add ortho posting in final year. It is important for us. Because more pro exam come from ortho posting. It is a must for us to learn ortho. Kalau tiada posting pun, kelas tambahan pun ok.

PSIKIATRI

(1) Willing to help students. Very helpful.

(2) Information from hospital bahagia also beneficial. It is good for us to be exposed.

(3) However, student take this posting lightly, more relax and had attitude problems.

(4) Make it compulsory following ward round, encourage student to come to ward round, and make it part of continous assessment.

TRIAD

(1) No major problem.

(2) Students follow all schedule.

(3) This posting very fun. For us not much problem.

(4) Certain attitude problem. Cannot deny it.

(5) Overall, all good enough. Very good. Mostly student attitude.

ELECTIVE POSTING

Elective, we did in recent holiday because tiba-tiba kene buat elective. Some of us need to foresee SSM as well. A bit conflict here. Had been solved. Most of us think it is fun and constructive. Learn many thing. Suggested that should be doing in 3rd year. Can focus SSM in 4th year. Student need to be more creative. Join something that not be taught in hospital setting.

SSM

Compliment to prof ruszymah. Alway review our problem. Most has be solved. Now continue. Hope we can complete it in 7 weeks.

************************************

PEMBENTANG : MOHD FADHLI BIN MOHD FAUZI

PERUBATAN DALAMAN

Untuk posting Internal Medicine, tiada masalah sangat.

(1) Berkenaan miscellanous examination, kami harap pihak Jabatan Perubatan dapat menyenaraikan dengan jelas apa yang perlu kami tahu.

(2) Untuk workshop, ok, bagus, cuma kami minta agar dapat ditambah ketika workshop pembelajaran physical examination mengikut sistem contohnya CVS, urinary dan lain-lain agar dapat standardize.

(3) Kebanyakan masalah dalam Internal Medicine ini ialah sikap pelajar.

(4) Dalam kalangan pensyarah, tiada masalah sangat. Pensyarah agak berdedikasi. Bukan memuji tetapi memang hakikat.

(5) Untuk klinik, ada persoalan mengapa pelajar tidak dibenarkan datang ke klinik. Kami tidak terdedah dengan penyakit-penyakit outpatient contohnya acromegaly. Kadang-kadang boleh keluar exam dan pelajar mungkin tidak dapat menjawab.

(6) Kami harap satu kumpulan pelajar lebih kecil. Ketika batch saya, satu kumpulan ialah 10 orang. Harap dapat kumpulan yang lebih kecil iaitu kurangkan kepada 5 – 6 orang. Ataupun cuba mohon pensyarah luar untuk mengajar.

KESIHATAN & MASYARAKAT

Berkenaan posting Medicine & Society, kebanyakan masalah ialah berkenaan pengurusan.

(1) Banyak jadual yang dibuat tidak ditepati.

(2) Lecturer yang memantau pula tidak ramai menyebabkan pelajar bersendirian sahaja di sana.

(3) Masalah keselamatan pula terutamanya di rumah sewa luar. Kami diberitahu akan ada pengawal yang meronda di kawasan rumah sewa luar tapi hakikatnya tiada. Walaupun hanya pelajar lelaki, tapi agak bahaya.

(4) Kebanyakan lecturer ada percanggahan pendapat atau tidak koordinasi. Kami harap dapat ditingkatkan koordinasi kerana pelajar sering terkeliru dengan maklumat yang pelbagai dan bercanggah.

(5) Untuk RESTUPURE harap pihak JKM dapat explain.

(6) Sekarang telah bertukar dari program tindakan 2 hari kepada klinik bergerak. Agak bagus. Harap dikekalkan.

SURGERI

Utuk surgeri pula, kami letak O&G terakhir.

(1) Semua jadual excellent. Haarap dapat dikekalkan.

(2) Untuk workshop, harap tidak hanya kepada prosedur tapi dapat tambah physical examination.

(3) Semua kuliah dan workshop dapat dihabiskan pada minggu pertama dan kedua. Pada sesi lepas, kadang-kadang ia dibawa sampai minggu ke 7 dan 8 yang mana sangat menghampiri peperiksaan. Pelajar tidak dapat catch-up.

(4) Masalah utama ialah pensyarah memang sering busy. Kami faham banyak pesakit dan komitmen lain.

OBSTETRIK & GINEKOLOGI

Untuk O&G, posting paling horror.

(1) Lecturer sangat caring dan concern; sebab itu sering memarahi pelajar.

(2) Seperti surgeri, harap dapat habiskan kuliah dan workshop dalam minggu pertama dan kedua supaya mudah catch-up awal.

(3) Compliment kerana banyak Consulatant Ward Round (CWR) dan Specialist Ward Round (SWR) tetapi ia dalam group besar.

(4) Kami harap ada bedside teaching dengan supervisor dalam group kecil 3-4 orang. Ada pelajar komen tiada bedside teaching.

(5) Make it compulsory for student to present case at least once a week during ward round. Untuk sesi lepas, kebanyakan pelajar tidak tahu sama ada mereka boleh present ketika ward round atau tidak. Ikut sistem wad kuning yang mana pada setiap hari Jumaat, semua student mesti present case ketika ward round.

(6) Ada student minta supaya pembelajaran diadakan dalam keadaan lebih kondusif. Maksudnya tidaklah selalu dimarahi. Ini kerana masih banyak pelajar yang belum cukup PPD untuk hadapi difficult person.

PEPERIKSAAN

(1) Untuk jadual exam, harap dapat lebih student-friendly. Harap subjek susah jangan digabungkan. Pihak pelajar akan cuba beri feedback apabila draf jadual dikeluarkan.

(2) Kemudian kami harap semua pensyarah dan examiner dapat ikut arahan dalam soalan  contohnya soalan kata LNMP akan diberi kepada student, kemudian student tanya pensyarah tapi tiba-tiba dimarahi kenapa tak tanya patient. Ini menyebabkan kekeliruan samada nak tunggu lecturer bagi atau harus tanya patient. Kami tak kisah nak tanya patient tapi sebab soalan mengelirukan.

RINGKASAN

Kebanyakan masalah yang berlaku adalah attitude pelajar iaitu 70% – 80%. Recommendations supaya sistem mentor mentee dijalankan dengan lebih efektif. Kami harap pihak fakulti dapat bekerjasama dengan PERSIAP untuk counter attitude and academic problems of the student.

Last slide, on our behalf from persiap, kami akan adakan Zero Repeater Campaign atau dalam bahasa Melayu ialah Kempen Gagal Sifar. Kempen ini merangkumi ceramah motivasi, kajian terhadap punca pelajar gagal dan mencari jalan penyelesaian, mock exam dan lain-lain. Selain itu, kami akan wujudkan Skuad Bergerak Kebajikan untuk memantau sikap pelajar-pelajar dan memberi bantuan semampu yang boleh. Kerjasama daripada semua pensyarah dan fakulti amatlah diperlukan.

Terima kasih.


MOHD FADHLI BIN MOHD FAUZI
YANG DIPERTUA
PERSATUAN MAHASISWA/I FAKULTI PERUBATAN UKM (PERSIAP)
SESI 2009/2010


1 Comment

  1. YDP JAKSA says:

    mintak saudara wan nuruddin consult jaksa terlebih dahulu sebelum membuat judgement terhadap sistem merit. terime kasih.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Logo PERSIAP

Logo UKM

Facebook PERSIAP

Perihal Blog

Blog ini telah dikendalikan oleh Exco Penerbitan dan Multimedia Persatuan Mahasiswa/i Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. Sebarang petikan yang diambil daripada blog ini boleh diterbitkan semula dengan syarat kredit harus diberikan atas nama Persiap dan halaman web berkaitan. Sebarang komen yang bersifat provokasi melampau dan spam akan disingkirkan.

Kalendar

April 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Statistik Pelawat

  • 111,010 hits

LETTERHEAD PERSIAP

Klik link di bawah untuk download file. Letterhead PERSIAP.doc

Format Kertas Kerja Program UKM

Klik link di bawah untuk download file.

Format Laporan Program UKM

Klik link di bawah untuk download file.
%d bloggers like this: